Samstag, 9. Januar 2010

Marcel Pinas - PROJECT MULTI-CULTUREEL-CENTRUM in Moengo


In de periode 1986 – 1992 heeft in Suriname een binnenlandse oorlog gewoed. Voornamelijk het district Marowijne en haar inwoners hebben enorm schade geleden vanwege deze strijd. Politiek heeft toen gebruik gemaakt van de mogelijkheid dat de Jungle Commando, die overwegend uit Marrons werd samengesteld, te plaatsen tegenover de toenmalige militaire dictatuur. .
Het gevolg was dat bijna iedere marron voor vijand werd aangezien en hierdoor vele Marrondorpen in het gebied in brand werden gestoken en vernietigd. De marron gemeenschap raakte hierdoor in een kritieke toestand en raakte achter in haar ontwikkeling.
Bedrijven trokken weg , medische voorzieningen vielen weg , en ontstond werkloosheid met als gevolg dat de meeste mensen naar Paramaribo trokken in de hoop voor een betere toekomst. Het laatste draaide uit op in nachtmerrie.
In de stad kuonden ze niet aan een baan komen, was er geen sprake van adequate huisvesting en belanden tenslotte in getto’s waar criminaliteit een middel van bestaan werd.

Als kunstenaar ben ik de mening toegedaan dat het geen ik heb opgedaan in binnen- en buitenland tijdens mijn studie periode en loopbaan, over moet gedragen dient te worden aan de totale gemeenschap van Suriname. Dit wil ik realiseren doen door het opzetten van een Multi Culturele Centrum te Moengo e.o. in het district Marowijne en het stimuleren van kunst - en cultuurtoerisme in dit district, Moengo.
Ik heb gekozen voor Moengo en haar omgeving om mijn ideeën uit te voeren, omdat ik in deze stad ben geboren en tot mijn dertiende hier ben opgegroeid.
Eveneens heeft het lot van de inwoners van dit district, a.g.v. de binnenlandse oorlog mij erg getroffen.
Ik heb uiteindelijk vrienden bereidt gevonden om samen met mij dit idee uit te werken en tenslotte uit te voeren, welke eveneens ertoe zal bijdragen dat de jongeren creatief bezig gehouden zullen worden en dat dit in de toekomst een bron van inkomen voor hun zal worden, waardoor zij het pad van criminaliteit niet zullen opgaan of zullen verlaten.

Naast het stimuleren van kunst, willen wij op deze manier eveneens een bijdrage leveren, ter bestrijding van de criminaliteit onder de marron jongeren uit deze omgeving. De talent volle jongeren zullen hiermee kunnen worden opgespoord, waardoor zij een degelijke bijdrage kunnen leveren ter verhoging van de traditionele en moderne kunst en deze kunst en cultuurbewust te maken. .
Ook is het de bedoeling om deze geïsoleerde jongeren tegemoet te komen voor wat kunst en cultuur betreft, want niet iedereen beschikt over de nodige middelen om naar de stad te komen voor het verder ontwikkelen van hun talenten.

Marcel Pinas, augustus 2008
Voorzitter Stichting Kibii

Keine Kommentare: